VALMENNUS OLEN

Lappeenranta, Finland

© 2018 - 2020 BY VALMENNUS OLEN

Hyvinvointia helposti: 4 olennaista vinkkiä

February 28, 2018

Voit tehdä elämäsi helpoksi bujoilun avulla. 

 

Kuinka monta kertaa olet aloittanut hyvin aikein, mutta aina se tuppaa vaan jäämään kesken? Alkuinnostus katoaa, hyvät aikeet unohtuvat, arki painaa ja viimeinenkin innonrahtu haihtuu, kun tuntuu ettei taida edetä...

 

Tilanne on nyt muuttunut.

 

Olet nimittäin tullut Bujoillaaniin.... :)

 

Hyvinvointi koostuu pääosin neljästä osa-alueesta: liikunnasta, ravinnosta, levosta ja palautumisesta. Ne ovat kaikki olennaisia. Jos yhden skippaa, koko pakka kaatuu yleensä ennemmin kuin myöhemmin. 

 

Näiden välinen linkki on hyvä uutinen. Hälytysjärjestelmä toimii hyvin ja antaa mahdollisuuden oikaista toimintaa ennen liian vakavia seurauksia.

 

Lisäksi osa-alueet toimivat joutuisasti 4 in 1 -periaatteella - tämä on aidon nousuhakkerin supersuosikki. Kun laitat yhtä kuntoon, auttaa se muiden kolmen toteuttamista. Kun nukut hieman enemmän, jaksat ottaa selvää paremmasta ruoasta, venytellä tai lähteä lenkille. Jos lähdet lenkille, keho alkaa ilmoittaa kaipaavansa hyvää ruokaa, riittävästi vettä ja nukut paremmin. Arjen esimerkkejä on loputtomasti. Kun laitat tämän myönteisen pyörteen käyntiin aloittamalla yhdellä osa-alueella, se nostaa ja auttaa sinua myös muilla. Hyvinvoinnin osa-alueet auttavat toisiaan toteutumaan!

 

Niillä on myös muuta yhteistä. Niiden kuntoon laittamista voi helpottaa samoilla neljällä asialla. Ja voit hyödyntää niitä kaikkia vihkon ja kynän avulla - aivan uusin sfäärein! (Kuka olisi uskonut, että digitaalisella ajalla ydinvastaus löytyy ikivanhasta, analogisesta välineestä...)

 

4 vinkillä onnistut

 

Hyvinvoinnin ovat apurit: rytmi, riittävä määrä, seuranta ja sisäinen motivaatio. Ne on helppoa laittaa bujoon ja ne alkavat tuoda esiin sinusta tietoa, josta et ole aiemmin ollut tietoinen ja jota voit alkaa hyödyntämään. Kokeile ja hämmästy! Ne pyöräyttävät arkesi ja olosi aivan uuteen kuosiin.

 

1) Huomaa rytmisi. Meillä kaikilla on oma luontainen rytmimme. Jos etenet rytmiesi avulla ja siivittämänä, matkanteko helpottuu. Osaat edetä silloin, kun on aika edetä, rentoutua ja levätä, kun on aika levätä. Älä puske enää vastaan ponnistellen ja stressikierroksia turhaan nostaen, vaan anna rytmiesi auttaa sinua eteenpäin. Ehkä et pysty optimoimaan kaikkea, mutta aloita jostain. Pystyt vaikuttamaan todennäköisesti enemmän kuin uskotkaan. Aloita havainnoimalla rytmejäsi. Siirrä sitten osa luovista ja vaativista hommista noin 20 virkeimpään minuuttiin. Sekä vastaavasti lepoa ja palautumista 20 vähäenergisimpään minuuttiin. Jo näin pienellä alat huomaamaan eroa.

 

Oletko aamu- vai iltaliikkuja? Toimiiko kehosi parhaiten aamu- vai päiväpainotteiselle ravinnonsaannilla, ja millaisin määrin? Mihin aikaan vuorokaudesta tarvitset palautumista, kuinka pitkään ja millaista? Heräätkö virkeänä, jos menet nukkumaan kymmeneltä ja heräät viideltä vai kahdeltatoista ja heräät  kahdeksalta, vai jotain aivan muuta? Esimerkiksi itse olen aamukukkuja, mutta iltapäivä-iltaliikkuja. Aamiaiseksi ja lounaaksi kaipaan reilusti ravintorikasta ruokaa, illalla puolestaan vähemmän. Aamulla ja illalla tarvitsen paljon vettä. Ja niin edelleen. Ennen kuin hoksasin rytmini, sössin iloisesti ja autuaasti: puskin, murisin, väsytti ja luovututti. Elämä on valtavan paljon helpompaa kun tuntee rytminsä. Siispä aloita löytöretkeily itseesi! 

 

2) Varmista riittävä määrä. Usein meillä tuppaa jäämään liian vähälle niin hyvä ravinto ja liikunta kuin palautuminen ja unikin hektisessä elämänrytmissä ja stressihormonihuuruissa. Panosta niihin. Todella. Nuku tarpeeksi hyvälaatuista unta, syö ravintorikasta ruokaa, varaa aikaa henkiselle ja fyysiselle palautumiselle, liiku pitkin päivää edes hetkiä siellä ja toinen tuolla. Kun alamme kiinnittää näihin huomiota, on kehoa ja mieltä helpompi kuulla. Alat paremmin ymmärtää, mitä ne tarvitsevat ja osaat oikaista suuntaa - jolloin elämästäsi jälleen tulee helpompaa. 

 

3) Seuraa. Lukuisten tutkimusten mukaan meille on tärkeää havaita oma etenemisemme. Saamme siitä lisää virtaa, uskoa itseemme ja kykyihimme sekä luottamusta jatkaa. Kirjaaminen ja seuranta näyttävät etenemisemme ja päivittäisen onnistumisen, ne tuovat tuloksia esiin nopeammin ja auttavat jaksamaan eteenpäin. 

 

4) Selvitä sisäinen motivaatiosi. Sisäinen motivaatio on omista unelmistasi nouseva myönteinen syy siihen, miksi haluat saavuttaa päämäärän. Oma sisäinen draivisi, joka pitää etenemisesi yllä harmaana päivänäkin, kun tekisi mieli heittää hanskat tiskiin. Jos tätä ei ole tai se unohtuu arjen puuhien joukossa, haluamasi asia jää helposti kesken ja unohtuu. Hyvinvointiin liittyvät toiveet ovat itse asiassa usein ns. esiunelmia, jotka tarvitsee toteuttaa pystyäkseen toteuttamaan pääunelmia. 

 

Kun saat yhtä osa-aluetta parempaan kuosiin, auttaa se muita. Näin arkeesi alkaa avautua uutta jaksamista, aikaa ja energiaa muuttaa asioita - yhä lisää unelmaelämäsi suuntaan! 

 

Vinkki. Jos moni asia on päässyt vähän retu ja perälle, aloita lempeästi. Tee hieman kaikkea tai yksi asia kunnolla kerrallaan. Näin tahdonvoimaa riittää.

 

Saat otettua bujoosi juuri näihin sopivat työkalut. Tällaisia voivat olla mm. liikuntaloki, motivaatiosivu, unimittari (rytmi ja kesto), ruokakaupan vakio-ostoslista ja hyvänolon tuojien lista. Paljon hyviä vinkkejä löytyy kirjastani. Ota mukaan vain välineitä, joita juuri nyt tarvitset ja jotka auttavat sinua eteenpäin. Rentoudu ja tee. Voit vain tehdä oikein. 

 

Mistä sinä voit aloittaa tänään?

 

Ilolla ja valolla,

 

Miia

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Joogalla hyvää oloa: 3 vinkkiä

March 13, 2018

1/1
Please reload

Recent Posts

January 8, 2019

November 10, 2018

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square